مقدمه
تفریح در لغت، به معانی شاد کردن، شادمانه کردن، فرح ، خوشی ، عیش ، تماشا ، تفرج و گشت و بازی، تعبیر شده است. در فرهنگ معین نیز تفریح یعنی شادمانی نمودن و شادمان ساختن. اما در جوامع امروز شادی به هر دلیل را تفریح نمیگویند. عموماً تفریح کردن، به سرگرمیهایی اطلاق میشود که در محیط خارج از خانه و با امکانات مختلف تجربه میشوند. تفریح کردن، یکی از مفاهیم و فعالیتهای مورد توجه در علوم روانشناسی و حتی مردم شناسی است. تفریح کردن با توجه به ویژگی شاد بودن در ذات آن، علاوه بر تاثیر بی شک خود بر روان آدمی، تاثیر به سزایی بر جسم و به تبع بر حال و احوالات یک جامعه دارد و امید به زندگی را افزایش میدهد..
اهمیت تفریح کردن آنچنان است که نه تنها در طول هفته و ماه، بلکه حتی در بین ساعتهای آموزشی و کاری، زمانی کوتاه به این عمل اختصاص داده میشود. مثل زنگ تفریح مدارس و ساعتهای استراحت بین ساعت کاری در سازمانها. اگرچه شاید نام این زمانبندی و بازده آن با معنای واقعی تفریح کردن متفاوت باشد.
برای اوقات فراغت کارکردهای زیادی میتوان در نظر گرفت که از جمله این موارد میتوان به مواردی همچون استراحت و رفع خستگی، تفریح، آسایش روحی و روانی (تامین بهداشت روانی)، رشد فردی و اجتماعی، رشد شخصیت، فکری و فرهنگی اشاره کرد. به طور کلی میتوان این کارکردها را با کمی تامل از کارکردهای تفریح با مفهوم کلی آن، هم دانست. همانطور که پیش از این اشاره شد، اوقات فراغت به نوعی زمان مناسب تفریح است که به معنی زمانی است، که فرد از کار و مسئولیتهای روزمره و کاری فارغ است، حق انتخاب و میل به فعالیتهای دلخواه خود را دارا است و الزاماً از تفریح خود قصد کسب سود و نفع اقتصادی ندارد. تفریح کردن، در بستر این اوقات فراغت پدیدار میشود.
تعریف شهربازی
شهربازی در حقیقت مجموعهای از دستگاههای سرگرمی است که با هدف فراهم نمودن اوقاتی خوش برای گروه زیادی از مردم به طور هم زمان، در کنار هم قرار گرفتهاند.
یک شهربازی عموماً مجموعهای کاملتر از یک زمین بازی ساده میباشد که گروههای سنی متفاوت اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را در بر میگیرد.
شهربازیها در اروپا از شکل پارکهای تفریحی وکارناوالهای کوچک به سرعت تغییر شکل دادند. قدیمیترین شهربازی دنیا در سال 1583 میلادی در شمال شهر کپنهاک دانمارک با نام شهربازی BAKKEN شروع به کار نمود. در ایالات متحده امریکا کارناوالهای جهانی تاثیر بسزایی در رشد صنعت تفریحات گذاشت. بیشتر شهربازیها از مکان ثابتی برخوردارند، نقطه مقابل این شهربازیها، نمایشگاهها و کارناوالهای سیار میباشند. این شهربازیهای کوچک و سیار معمولاً برای چند روز یا چند هفته در سال حضور داشتند.

تاریخچه شهربازی
تماشاخانههای بزرگی که در سال 1133 میلادی شروع به کار کردند، به عنوان پدر شهربازیهای مدرن امروزی محسوب میگردند. در ابتدای دوره ملکه الیزابت، تماشاخانهها به شهربازیهای مدرن همراه با سرگرمیهای زیاد، بازیهای متفاوت، مواد غذایی و نمایشگاههای عجیب مبدل شدند.
در عصر طلا، بسیاری از مردم امریکا زمان کمتری را صرف کار میکردند و از توانایی مالی بالاتری نسبت به گذشته برخوردار بودند. همراه با کسب درآمد تقریباً آسان و زمان بیشتر برای تفریحات آمریکایی بیشتر به سمت شهربازیها جمع شدند. شهربازیهای بسیاری در کنار شهرهای بزرگ افتتاح شدهاند تا از این موقعیت اقتصادی مناسب بهره ببرند. این شهربازیها بهترین مکان ممکن برای فرار از زندگی واقعی و مکانیکی شدن برای آمریکاییها بود.
در اوایل سال 1955 میلادی صدها شهربازی درامریکا و کانادا مشغول به کار شدند. فشار شدید اقتصادی در سال 1930 و جنگ جهانی دوم در سالهای 1940، سقوط شدیدی در صنعت شهربازیها را باعث شده بود. در همین زمان بود که تلویزیون منبع اصلی تفریحات شده بود و خانوادهها زمان کمتری را در شهربازیها سپری میکردند.
از سال 1980 به بعد صنعت شهربازی بیش از گذشته شروع به رشد کرد. رشد بسیار زیاد شهربازیها آنها را به سمت شهربازیهای داستانی کشاند. به طور مثال قسمتهایی که بصورت فیلمهای غربی یا به صورت فیلمهای کارتونی والت دیزنی طراحی شده بودند.
.jpg)
ضرورت شهربازی
مشکلات روانی جوامع صنعتی امروز و فشارهای اجتماعی و اقتصادی رو به رشد انها از یک سو و از سوی دیگر زندگي آپارتمان نشيني انسان امروز را از حداقل تفريحات و بازيهای سالم محروم نموده است.
از آنجايي كه تفريح و سرگرمي از نيازهاي اساسي انسان است، عدم توجه به اين مهم ميتواند صدمات جبرانناپذيري به پيكره روحي و رواني خانوادهها و در نتیجه به جامعه وارد نماید؛ در همين راستا نياز به مكانهايي جهت بازي و سرگرمي شهروندان بيش از پيش احساس ميشود و اختصاص مكانهايي در مناطق مختلف شهر به اين مهم ميتواند تا حد زيادي از اين دغدغه كاسته و در مرتفع كردن اين نياز اساسي نقش مهمي ايفا كند. لذا ايجاد مجموعه شهربازي سرپوشیده یا روباز در داخل یک شهر باعث جذب خانواده ها شده و علاوه بر درآمد و اشتغال زایی مستقیم باعث تخلیه هیجانی و روانی شهروندان نیز میشود.
بدون شک یک مجموعه تفریحی با توجه به انتظارات زمانی موفق خواهد شد و به هدفهای اقتصادی و اجتماعی خود دست می یابد که مطابق با ارزشهاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي هموطنان عزيزمان طراحی شود و این میسر نمیشود مگر اینکه قبل از هر اقدامی با گروه یا شركتی که سالهاي سال فعاليت خود را در امر راهاندازي مجموعههاي مدرن تفريحي (شهربازي روباز و سرپوشيده) به پیش برده است مشورت نمود.
با تشکراز جناب آقای دکتر مالمیران از شرکت ارگ شادی آسیا
در همین رابطه ببینید:
مراحل گام به گام برای احداث یک شهربازی موفق
ذکر نام بازی سایت هنگام به اشتراک گذاری این مطلب ضروری است .