امروز پنج شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۴

گروه نیازمندی ها

بررسی تاثیر تفریحات (شهربازی-سینما و..) در مجتمع های تجاری

تاریخ : 1395/02/05
بررسی تاثیر تفریحات (شهربازی-سینما و..) در  مجتمع های تجاری


بررسی تاثیر تفریحات (شهربازی-سینما و..) در  مجتمع های تجاری به عنوان مهمترین عامل ایجاد کشش وپاخوری


مروری بر سالهای گذشته به ما نشان میدهد که مراکز تجاری و مراکز تفریحی دو جزء  جدا از یکدیگر بودند.مراکز خرید صرفا محلی برای خرید محسوب میشد و مراکز تفریحی نیزدر خارج شهر ها قرار داشتند.


از حدود سال 1981 برخی مراکز تجاری در امریکا در کنار مراکز تجاری اقدام به ایجاد مراکز تفریحی و شهربازی نمودند شهربازی گلکسی لند در مرکز تجاری وست ادمونتون کانادا را میتوان از اولین این مجموعه ها دانست.در حال حاضر مجتمع های تجاری و مال ها  پا را فراتر نهاده اند و اقدام به ایجاد مراکز تفریحی چند منظوره در نموده اند.ودر بسیار از مال ها بزرگ امریکا فضایی بالغ بر 30 هزارمتر برای تفریحات اختصاص یافته است.
درمطالعاتی که در سال1996 توستط hynes&talpart در چندین مجتمع تجاری انجام شد مشخص گردید 7 درصد از مشتریان تنها برای دیدن شهربازی به مرکز تجاری آمده اند.25 درصد مشتریان مقصد اصلی شان فضای بازی  و تفریحی بوده است ولی از فروشگاههای اطراف شهربازی بازدید کرده اند .بیشتر مشتریانی مرکز تجاری از شهربازی و بخش تفریحی  آن بازدید کرده اند.75 درصد از خانواده هایی که در مرکز تجاری حضور داشتند از شهربازی و بخشهای تفریحاتی  بازدید کرده اند.وبیشتر مشتریانی که دارای وقت اضافه بوده اند جذب مرکز تفریحات مرکز تجاری شده اند.
در تحقیقات دیگری مشخص گردید که شهربازی سبب جذب خانواده های جوان تر به مجموعه میشود.واین مشتریان از فود کورت و مغازه های مجتمع  نیز بازدید میکنند.
تحقیقی در سال1996 توست موسسه general rowth properties  نشان داد که 10 درصد از مشتریان مرکز تجاری هدف خود را بازدید از شهربازی قراداه اند. همچنین مشخص گردید که انکر و لنگر اصلی برای خانواده ها در مرکز خرید قسمت تفریحات و سرگرمی آن مرکز  خرید میباشد.35درصد از کل حجم خرید از مغازه ها در یک مرکز تجاری توسط کسانی انجام میشد که قصد بازدید از بخش تفریحات و سینمای مرکز تجاری را داشتند.و25درصد از کل افرادی که در مرکز تجاری حضور داشتند قصد دیدن بخش تفریحات و سینما را داشتند.
بررسی ها نشان میداد که 52 درصداز افرادی که برای خرید به یک  مال تجاری میروند قصد بازدید از سایر مراکز تجاری  در شهر را در همان روز دارند.
بررسی دیگری در سال 2000 توسط kang &kim  در کانادا نشان میداد که مشتریان در مراکز تجاری که شهربازی و سینما یا مرکز تفریحات خانوادگی دارند حداقل 2 ساعت زمان بیشتری را در آن مجموعه سپری میکنند.وتنها کالا و خدمات مقصد مشتریان را تعیین نمیکند و مراکز خریدی که جاذبه های تفریحی دارند مقصد بزرگتری برای خریداران کالا محسوب میشوند.


بنابر این ارتباط مستقیمی بین این دو بخش وجود داشت.در تحقیقات دیگری در سال 2001 توستط  kang&kim  در چندین مرکز تجاری و با طرح این سوال از مشتریان صورت گرفت : دلیل اصلی که باعث شده است شما در این محل حضور داشته باشید و از این مرکز تجاری بازدید کنید چه عاملی است؟

جواب الف) برای خرید یا پیدا کردن اینکه به چه چیزی نیاز دارم .

جواب ب)برای تجربه جدید ومحیطی که باعث لذت و تفریح من گردد

جواب ج) مورد الف و ب

کسانی که پاسخ به گزینه ب و ج راداده بودند از همه بیشتر بود.


همچنین نشان داده شد که تعداد بیشتری از  زنان به نسبت مردان عامل اصلی حضور خود در مرکز تجاری را لذت بردن و تفریح عنوان داشته اند
مشتریان با سطح تحصیلات بالا و پایین هردو عامل اصلی را تفریح و لذت بردن عنوان داشته اند.


میزان خرید در بخش های لباس-وسایل کودک-وسایل خانه-مبلمان .لوازم جانبی- در میات کسانی که گزینه الف را انتخاب کرده بودند بسیار کمتر از کسانی بود که عامل تفریح و لذت را در بازدید از مرکز تجاری عامل اصلی دانسته بودندُ


مطالعات دیگری در سال2005 توسط eppil صورت گرفت که نشان دادوجود سینما وشهربازی تاثیر مستقیم در ترافیک حضور افراد یا پاخوری(footfall) مرکز تجاری است.


بررسی درسال2004 توسط hu  نشان داد بیشتر خریداران در مراکز تجا ی با دوستان و افراد خانواده خود به تفریح و خرید میروند.
بیشتر خریداران در مراکز تجاری تنها برای برداشتن اجناس و خرید (shopping-shopping) وارد یک مرکز تجاری نمیشوند.بلکه تجربه خرید و تفریح هردو با هم سبب ورود آنها میگردد.


زنان لذت بیشتری از حضور در مراکز تجاری به نسبت مردان میبرند


مراکز تفریحی ومراکز تجاری دارای ارتباط مستقیم با هم هستند وبا پاخوری یا footfall مرکز تجاری و روش فروشگاهها دارند
باتوجه به رشد شهری و کمبود فضاهای تفریحی برای کودکان ونوجوانان وجود مراکز تفریحی در مراکز تجاری میتواند عامل مهمی برای حضور خانواده ها باشد.


در بیشتر فرهنگ های دنیا خانواده و خانواده های داری فرزند اهمیت ویژه ای دارند واهمیت به خانواده ها در خرید میتواند عامل مهمی دررونق مرکز تجاری باشد.

زندگی و تجارت در حال تغییر است مشتریان نیاز به خدمات بهتر و تفریح با کیفیت دارند ومراکز تجاری مشتریان را جذب میکنند که  از تفریحات به عنوان یک عامل پر اهمیت در مرکز تجاری خویش بهره ببرند و آن را جز اصلی و ضروری مجموعه خود بدانند. در پایان امادگی خودرا برای هرگونه مشاوره در خصوص تفریح و انکر های تفریحی در مراکز تجاری  اعلام میداریم و امیدواریم بررسی صورت گرفته برای شما مورد توجه شما دوستان قرار گیرد.


نویسنده : ارشام صفی پوریان کارشناس احداث فضاهای تفریحی مدرن-شرکت خدمات تفریحی عصر جدید


تعداد بازدید:800

نظرات کاربران

شما هم میتوانید در مورد این مطلب نظر دهید.
نظر خود را وارد کنید :
نام و نام خانوادگی : ایمیل :
کد امنیتی روبرو :

مطالب مرتبط

بهره‌برداری از شهربازی جدید سبزوار تا اردیبهشت 92
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری سبزوار گفت: 14 دستگاه بازی خریداری شده شهربازی جدید سبزوار تا پایان اردیبهشت ماه سال 92 نصب خواهد شد.
شهردار دابودشت مازندران از بهره‌برداری از نخستین شهربازی این شهر در سال آینده خبر داد.
حسن یحیی;پور در آمل با اعلام این;که بهزودی شهربازی دابودشت نیز به بهرهبرداری می;رسد، افزود: این شهربازی در زمینی به مساحت;سه هزار متر با هزینه 200 میلیون تومانی مجهز به پارک و وسایل بازی;افتتاح می;شود.
شهرهایی برای بازی
حدس بزن اولین شهربازی دنیا چه سالی و کجا ساخته شد؟ شاید باورت نشود، اما اولین شهربازی دنیا سال ۱۵۸۳میلادی یعنی ۹۶۲شمسی در کشور دانمارک ساخته شده.اما آن شهربازی کجا و شهربازیهای امروزی کجا؟ حالا دیگر تقریباً هیچ کشوری نیست که شهربازی نداشته باشد. بعضی از کشورها چندین و چند شهربازی خیلی مجهز دارند. بیشتر این شهربازیها ثابت اند، یعنی نمیشود آنها را جابه جا کرد؛ اما قدیمها شهربازیهایی هم وجود داشت که صاحبانشان آنها را از جایی به جایی دیگر می بردند و هر
احداث باشگاه فرهنگی ورزشی پارک آبی  شهر رشت
این پروژه در محدوده کوچه فجر, واقع در بلوار ولیعصر اجرایی میشود.مساحت کل مکان پیش بینی شده برای این پروژه معادل 20000 متر مربع می باشد.این پروژه با دارا بودن قسمت های تجاری , اداری , آموزشی و تفریحی
افتتاح نخستین شهربازی تخصصی کودکان مازندران در نوشهر
شهردار نوشهر خبر داد نخستین شهربازی تخصصی کودکان در مازندران با مشارکت بخش خصوصی با هدف جذب توریست در نوشهر طی روزهای آینده افتتاح
افتتاح یک پارک موضوعی جدید تا آذر ماه 92 در دوبی ( دسامبر 2013)
یک فرد مسئول در رابطه با راه اندازی یک پارک موضوعی در دوبی اعلام کرد که این پارک که با تاخیر افتتاح خواهد شد در دسامبر 2013 مقارن با آذر 92 شروع به کار می نماید. مجموعه
هنر مفهومی برای پارک موضوعی مارول (MARVEL )دوبی با اسپایدر من و هالک
همانطور که خیلی از شما می دانید یک پارک موضوعی در حال حاضر در دست ساخت است که بر اساس ابر قدرت های کارتونی پایه ریزی شده است. بیایید نگاهی به بعضی از قسمت های هنری داخلی و خارجی