پسران دو تا پنج ساله وقتی امکان انتخاب یک اسباب بازی به آنها داده می شود،قطعاً همگی قطار ،ماشین،توپ و امثال آنرا به عروسک ترجیح می دهند. ولی دختران سه ساله تمایل شدیدی به عروسک و اسباب بازی وسایل آشپزخانه و زینتی دارند.این مدل انتخاب اسباب بازی که منحصر به جنسیت است،تقریبا در یک سالگی آغاز می شود.تفاوت بین دختران و پسران ، اگر چه هنگام تولد ناچیز است ، بین سال های 2 تا 6 سالگی شدیداً گسترش می یابد. حتی بعضی از این تفاوت ها در این سن ، چشم گیر تر از سال های آتی است.
آیا تفاوت ها ذاتی هستند یا تربیتی؟
هم پسرها و هم دخترها وقتی نوزاد هستند عروسک دوست دارند، ولی در دو سالگی پسرها ، با زیاد شدن سطح فعالیت جسمانی شان، به توپ و ماشین ها اسباب بازی جلب می شوند.شدت علاقه یک کودک نوباوه به انتخاب اسباب بازی مرتبط به جنسیت خود و عمومیت تفاوت های جنسیتی در سراسر فرهنگ های جهان ، به ما می گوید که ژن ها و هورمون ها دارای اهمیت زیادی هستند و " ذات و طبیعت" ما ، به خصوص آگاهی رو به رشد یک کودک از دختر یا پسر بودن، توسط عوامل اجتماعی پرورش می یابد.
همچنین والدین با عکس العمل متفاوت به انتخاب های کودک ،انتخاب های دخترانه / پسرانه او را تقویت می کنند. والدین ، یا زیرکانه یا آشکارا، پسرها را از بازی با " اسباب بازی های دخترانه " - و با شدت کمتری- دخترها را از بازی با " اسباب بازی های پسرانه " منع می کنند. به عبارت دیگر ، تفاوت های جنسیتی به شکل دانه هایی آغاز می گردد که توسط ژن ها و هورمون ها کاشته ، ولی توسط یادگیری اجتماعی و اشتیاق شدید کودکان به سازگاری تقویت می شوند.آیا ما باید از طریق تغییر اسباب بازی کودکان با کلیشه ها مقابله کنیم؟ بسیاری از والدین سعی کرده اند چنین کنند.
ولی غیر معمول نیست اگر به دختری کامیون بدهی و با آن بازی خانوادگی انجام دهد یا به پسری عروسک بدهی و با آن گرگم به هوا بازی کند. با این همه ، ما می توانیم اسباب بازی ها یا فعالیت هایی را پیدا کنیم که کودکان متعلق به هر جنسیتی مهارت هایی را که مایل به دوری از آنها هستند، تمرین کنند. این بدان معنا است که به دختران توپ، جدول ، جعبه های بزرگ مقوایی و گچ بیشتری بدهیم.همچنین می توانیم با دایناسورها ، کهکشان، ماشین آلات سنگین قوه تخیل و شیفتگی پسران را به کار اندازیم تا بیشتر کتاب بخوانند، رنگ کنند و با دیگران ارتباط بر قرار کنند.

منبع: مجله شهرزاد شماره 86