اتاق فرار یا Escape room چیست ؟
اتاقی که در آن افراد برای انجام یک بازی که درب آن قفل شده است قرار می گیرند و از بازکنان خواسته می شودد یک سری از پازل ها را در مدت زمان معینی برای انجام یک هدف حل کنند، معمولاً در آن زمان کلید باز کردن قفل اتاق را پیدا می کنند.
"آنها باید با سرعت مسابقه دهند و سرنخ ها را رمزگشایی کنند تا راه خود را از اتاق فرار پیدا کنند."
اتاق فرار که بهعنوان بازی فرار، اتاق پازل، بازی خروج یا اتاق معما نیز شناخته میشود، بازیای است که در آن تیمی از بازیکنان سرنخهایی را کشف میکنند، پازلها را حل میکنند و وظایفی را در یک یا چند اتاق و در مدت زمان محدود انجام میدهند تا به یک هدف خاص برسند. . هدف غالبا فرار از محل بازی است. بیشتر بازیهای فرار با هم همکاری دارند، اما انواع رقابتی آن نیز وجود دارد.اتاق های فرار در دهه 2010 در آمریکای شمالی، اروپا و آسیای شرقی محبوب شدند. اتاقهای فرار دائمی در مکانهای ثابت ابتدا در آسیا افتتاح شد و بعداً در مجارستان، صربستان، استرالیا، نیوزیلند، روسیه و آمریکای جنوبی دنبال شد.
نمای کلی بازی
شرکت کنندگان در یک اتاق فرار معمولاً به عنوان یک تیم همکاری متشکل از دو تا ده بازیکن بازی می کنند. بازی ها در مکان های تخیلی مختلفی مانند سلول های زندان، سیاه چال ها و ایستگاه های فضایی تنظیم می شوند. اهداف بازیکن و چالشهایی که با آنها روبرو میشوند معمولاً با موضوع اتاق همخوانی دارند.
بازی با معرفی کوتاهی از قوانین بازی و نحوه برنده شدن آغاز می شود. این را می توان در قالب ویدیو، صدا، یا یک گیم مستر زنده ارائه کرد.
بازیکنان وارد اتاق یا منطقه ای می شوند که در آن ساعت شروع می شود و زمان محدودی برای تکمیل بازی دارند، معمولاً 45 تا 60 دقیقه. در طول این مدت، بازیکنان به کاوش، یافتن سرنخها و حل پازلهایی میپردازند که به آنها اجازه میدهد تا در بازی پیشرفت بیشتری داشته باشند. برخی از اتاقهای فرار، بهویژه انواع با مضمون ترسناک، ممکن است شامل فرار از محدودیتهایی مانند دستبند یا زیپ باشد.
چالشها در اتاق فرار عموماً بیشتر ذهنی هستند تا فیزیکی، و معمولاً لازم نیست که از نظر بدنی مناسب یا زبردست باشید. مهارتهای مختلفی برای انواع مختلف پازل مورد نیاز است، از شیمی تا ریاضیات، جغرافیا، و درک اولیه موضوعات دیگر. پازل های اتاق فرار که به خوبی طراحی شده اند، نیازی به دانش تخصصی در زمینه خاصی ندارند. هر گونه اطلاعات تخصصی یا کمتر شناخته شده مورد نیاز برای حل یک پازل باید در خود اتاق قابل دستیابی باشد.
اگر بازیکنان گیر کنند، ممکن است مکانیزمی وجود داشته باشد که از طریق آن میتوانند راهنمایی بخواهند. نکات ممکن است به صورت مکتوب، ویدیویی یا صوتی، یا توسط یک گیم مستر یا بازیگری که در اتاق حضور دارد، ارائه شود.
بازیکنان در صورتی که نتوانند تمام پازل ها را در زمان تعیین شده تکمیل کنند،در آن اتاق شکست می خورند، اما اکثر اپراتورهای اتاق فرار تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که مشتریانشان حتی اگر برنده نشوند، سرگرم شوند.
بازیکنان ممکن است با توجه به موفقیت یا باختشان تجربیات متفاوتی در قالب «پایان خوب» و «پایان بد» در داخل اتاق در صورت پیروزی یا شکست، به آنها داده شود. پایان های خوب معمولاً با فرار "زنده" در محدوده زمانی، تکمیل هدف اتاق یا حتی توقف تهدید یا آنتاگونیست داستان نشان داده می شوند، در حالی که پایان های بد معمولا نشان دهنده "کشته شدن" بازیکنان توسط نیروی محرکه اصلی داستان هستند.
داستان یا یک آنتاگونیست از اتاق که به محض تمام شدن تایمر می آید تا بازیکنان را بگیرد. برخی از مکانها به بازیکنان اجازه میدهند زمان اضافی یا قدم زدن سریع از پازلهای باقیمانده را به بازیکنان خود اختصاص دهند.
گاهی اوقات، تیم هایی با زمان های سریع در جدول امتیازات قرار می گیرند.