دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران، 27 تا 30 بهمن ماه در بغداد پایتخت عراق برگزار می شود؛ نمایشگاهی که قرار است در قالب آن، کالاها، خدمات و توانمندی های ایران در زمینه های مختلف به بازار عراق معرفی شود.
کشور عراق یکی از عمده ترین بازارهای صادراتی محصولات و خدمات جمهوری اسلامی در سال های اخیر محسوب می شود؛ به نوعی که از حجم پنج میلیارد و 714 میلیون دلاری مبادلات تجاری دو کشور در سال 2014، تراز تجاری ایران مثبت پنج میلیارد و 581 میلیون دلار برآورد شده است؛ به عبارتی دیگر، در سال 2014 ایران پنج میلیارد و 651 میلیون دلار کالا و خدمات به عراق صادر کرده و در مقابل 63 میلیون دلار از این کشور واردات داشته است.
به دنبال تحولات سیاسی منطقه و خروج شرکت های برخی کشورهای همجوار از بازار عراق، اکنون زمینه مناسبی برای حضور شرکت های ایرانی در این کشور فراهم شده که در این زمینه برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران فرصتی برای توسعه بیش از پیش مبادلات تجاری بین تهران - بغداد است.
سید محمدرضا علوی مدیر نمایشگاه های خارجی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران
وسعه صادرات غیرنفتی را اولویت جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد، فرصتی بی نظیر برای انتخاب بازارهای هدف توسط فعالان اقتصادی است.
مجیدی مدیر پروژه دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد نیز در این میزگرد به تسهیلات شرکت نمایشگاه های بین المللی و شرایط حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه پرداخت.
وی اعلام کرد: حداقل مساحت برای هر غرفه 12متر مربع و هزینه برای هر یک مترمربع غرفه، پنج میلیون ریال پیش بینی شده است؛ همچنین برای تسهیل در پرداخت وجه، هزینه غرفه ها به ریال دریافت می شود.
ابراهیم زاده هماهنگ کننده هیات تجاری در نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد نیز در این میزگرد به انتقاد از عملکرد صداوسیما در بزرگنمایی برخی موضوع های حاشیه ای عراق پرداخت و گفت: وقتی مشکل یا حادثه ای در عراق اتفاق می افتد، این موضوع در خود عراق آنقدر پررنگ نمی شود که در تلویزیون ایران بزرگ نمایی می شود؛ همین موضوع بر حضور تولیدکنندگان ایرانی در عراق تاثیر منفی می گذارد.
** فرصتی برای پر کردن جای خالی رقبا
مدیر نمایشگاه های خارجی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی افزود: به دنبال حضور در چهل و دومین نمایشگاه بین المللی بازرگانی بغداد، دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد در برنامه قرار گرفت؛ این نمایشگاه همزمان با اجلاس کمیسیون مشترک و با حضور مقامات رسمی دو کشور در عراق برگزار می شود.
وی اضافه کرد: در شرایطی که حضور رقبای شرکت های ایرانی در عراق کمرنگ شده است، شرکت های ایرانی می توانند با حضوری گسترده، جایگاه خود را تثبیت و جای خالی رقبا را پر کنند.
** تسهیلاتی برای حضور فعالان بخش خصوصی
مدیر پروژه دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد نیز در این میزگرد به تسهیلاتی که شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی برای علاقه مندان شرکت در نمایشگاه فراهم کرده است اشاره کرد و گفت: بخش عمده هزینه های شرکت در نمایشگاه، توسط شرکت نمایشگاه ها پرداخت می شود.
آریا مجیدی افزود: حداقل مساحت برای هر غرفه 12مترمربع و هزینه برای هر یک مترمربع غرفه، پنج میلیون ریال پیش بینی شده است؛ همچنین برای تسهیل در پرداخت وجه، هزینه غرفه ها به ریال دریافت می شود.
وی یکی از مهمترین دغدغه بازرگانان ایرانی برای شرکت در نمایشگاه های برون مرزی را حمل کالا ذکر کرد و گفت: در نمایشگاه بغداد، شرکت سهامی نمایشگاه ها این مسئولیت را برعهده می گیرد و علاوه بر انتقال رایگان کالا – که میزان آن به متراژ غرفه بستگی دارد – فعالیت های گمرکی کالاها نیز توسط شرکت انجام می شود.
وی در مورد مهلت ثبت نام در این نمایشگاه گفت: کالاهای نمایشگاه باید تا 24بهمن ماه وارد عراق شوند؛ بنابر تا زمانی که مشکلی برای ارسال کالا وجود نداشته باشد، شرکت ها می توانند برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کنند.
مدیر پروژه دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد افزود: در حاشیه برگزاری نمایشگاه، هیات تجاری ایران نیز به عراق اعزام می شوند و در کنار آن تلاش می کنیم که امکان دیدار مدیران شرکت ها با طرف های عراقی میسر شود.
مجیدی درباره مزایای صادرات کالای ایرانی به عراق گفت: هزینه صادرات به عراق نسبت به سایر کشورها کمتر است و به نفع تجار ایرانی است که این بازار را از دست ندهند.
منبع: سایت نمایشگاه بین المللی تهران