تعریف نمایشگاه ها و ویژگی های آن
در ادبیات بازاریابی امروز ، نمایشگاه به مکانی اطلاق میشود که تولیدکنندگان ، محققین ، مبتکرین و
نوآوران صنعتی و بازرگانی به نمایش و عرضه کالاهای جدید می پردازند و از این طریق سعی میکنند با
تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز ، خریداران ، پیمانکاران و سازمان های دولتی و رسمی ارتباط برقرار سازند
اهداف حضور در نمایشگاه
الف- فروش بیشتروافزایش سهم بازار
ب- معرفی کالاهای جدید
ج-بدست آوردن شهرت واعتبارومعروفیت
د-اخذسفارش کلان برای آینده ( پیش فروش کردن)
و- برقراری ارتباط باجامعه ومصرف کنندگان(فعالیت روابط عمومی)
ز-ایجاد ذهنیت قوی ومثبت به نفع محصول وشرکت
ح-القاء یک طرزفکریا اندیشه جدید درمصرف کننده
ط- پیداکردن پیمانکاران وتامین کنندگان مواداولیه
ه- جمع آوری نقدینگی
انواع نمایشگاهها برحسب نوع فعالیت
نمایشگاهها برحسب موضوع فعالیت به انواع زیرتقسیم میشوند:
۱- نمایشگاههای عمومی بازرگانی
دراین نمایشگاهها برطبق برنامه زمانبندی شده یا ادوار معینی مثلاً سالی یکبار یاهرچند سال یکبارنمایشگاههایی برای عرضه یا نمایش تولیدات ومحصولات جدید صنعتی، کشاورزی، خانگی واداری یا کالاهای سرمایه ای و مصرفی، درشهریامنطقه یا کشورخاصی برگزارمیگردد و هدف برگزارکنندگان معمولاً این است که امکانات تولید و قابلیت های فنی واحدهای شرکت کننده درنمایشگاه درسطح وسیعی به آگاهی علاقه مندان رسیده و موجبات تبادل یا صادرات کالا،خدمات وتکنولوژی فراهم آید.
نمایشگاههای عمومی بازرگانی ممکن است درسطح ملی،منطقه ای ویابین المللی برگزارگردد
۲-نمایشگاههای بازرگانی تخصصی
نمایشگاههای تخصصی ،معمولا ًکالاهای خاصی برای گروههای خاصی یا موضوع مخصوصی مورد توجه است وازاین طریق سعی میشودکه تکنولـوژی یاپیشرفتهای فنی جدید به اطلاع علاقمندان برسد.
اهداف برگزاری نمایشگاههای تخصصی
هرساله درایران چندین نمایشگاه تخصصی درزمینه های مختلف برگزارمیشود. هریک ازاین نمایشگاهها ،بخشهای ویژه ای ازاقتصاد کشوررامدنظردارد ،اما اهداف اصلی دربرگزاری نمایشگاههای تخصصی،ارائه توانمندیهای صنعتی، انتقال دانش فنی و ارتقاء علوم دانش پژوهان است .
ازآنجاکه برگزاری نمایشگاههای بین المللی و بازرگانی درگذشته, نتوانسته بودخواست متخصصان، پژوهشگران وصنعتگران کشوردررشته های خاص را تامین نمایند،برگزاری نمایشگاههای تخصصی مد نظر قرار گرفت.
نمایشگاههای تخصصی درهررشته ای مخاطبان خاص خودرا به صحنه میکشاند وفضای مساعدی رابرای تبادل اطلاعات فراهم میسازد. این مزیتی است که فقط در نمایشگاههای تخصصی وجود دارد.
۳ –نمایشگاههای اختصاصی
دراین نمایشگاهها، محصولات وتولیدات یک کشوردرکشوردیگربه نمایش گذارده میشود. این نمایشگاهها میتواند درافزایش میزان صادرات ومعرفی توانمندیهای کشورها به ملل دیگرنقش مهمی ایفا نماید.
چنانچه شرکتهابه صورت گروهی ودرقالب اتحادیه ها ویاباحمایت اتاقهای بازرگانی دراین گونه نمایشگاههاشرکت نمایند،برخی ازهزینه های ایشان کاهش خواهدیافت.
بسیارضروری است که پیش ازشرکت درنمایشگاههای خارج ازکشور،شرکت کنندگان بررسیهای دقیقی درموردکشورمقصدبه ویژه وضعیت اقتصادی، واردات وصادرات،قوانین گمرکی وحقوقی و.. .انجام دهند.
۴- اکسپوهایانمایشگاههای غیربازرگانی
نمایشگاه اکسپو بیشترجنبه نمایشـی دارد. دراین نمایشگـاههامعمولاً آخرین فنـاوریهابه نمایش گذاشته میشودتادرآینده درخدمت تجارت قرارگیرد. درایران چنین نمایشگاهی سابقه ندارد.
۵-نمایشگاه فروش یاعرضه مستقیم کالا
این نوع نمایشگاه معمولاً برای رفع نواقص سیستم توزیع کشوروحمایت ازمصرف کنندگان تشکیل میگردد که نسبت به انواع دیگرنمایشگاههاازاهمیت کمتری برخورداراست. این نوع نمایشگاههاکه درسالهای اخیردرایران مقبولیت یافته اند، درحقیقت نمایشگاه نیستند. بلکه مکانیسمی برای تعادل عرضه وتقاضا یا روشی برای شکستن قیمت یا محلی برای جبران نارسایی درسیستم توزیع هستند مانندنمایشگاههایی که به مناسبتهای مختلف برای فروش سریع کالا،خالی کردن انبارهایامبارزه باگرانفروشی ایجادمیشوند.
۶- نمایشگاههای مجازی
امروزه درعصرپرشتاب فناوری وتکنولوژی ودردنیایی که صحبت ازاقتصاد ،دانایی وصرفه جویی درهزینه وزمان میباشدهمگام شدن باپیشرفتهای دیگرکشورها امری لازم وضروری میباشد. نمایشگاههای مجازی یکی ازدستاوردهای نوین محققان واندیشمندان امروزی میباشدکه سعی براین دارندتاباحداقل هزینه وکمترین زمان رابطه ای هم زمان میان فروشنده وخریداربرقرارنمایند. نمایشگاههای مجازی ایده های است که برخی سازمانهامانندسازمان بازرگانی ژاپن سعی دراجرای کاربردی آن دارند. ازامتیازاتی که دررابطه بااینگونه نمایشگاهها میتوان برشمرد به کاهش هزینه وصرف زمان در بازدید از نمایشگاهی خاصی میتوان اشاره نمود. دراین حالت بازدیدکننده درمحل اقامت خودمیتواندازنمایشگاهی که کیلومترهادورترازمحل،سکونت اوبرپاشده بازدیدکند،به تک تک غرفه هاسربزندوبصورت آنلاینonlineباصاحبان غرفه هاchatنمایندونیزدرخواست کاتالوگ نمایند.
۷- سیستم نمایشگاه بین المللی ماهواره ای
سیستم نمایشگاههای بین المللی ماهواره ای،روش تازه ای است که بااستفاده ازآن تمامی اعضای اتحادیه نمایشگاههای جهانی میتواننددرخانه های خوددرجریان کم وکیف برگزاری نمایشگاههای بین الملی قراربگیرند. دراین سیستم ماهواره ای مخصوص نمایشگاههادرمداریامدارهای تعیین شده ازقبل قرارمیگیرندوجزئیات نمایشگاههارابه نقاط مختلف دنیامخابره میکنند.طراح سیستم چنین پیشبینی کرده که نمایشگاههای بین المللی تجاری باتشکیل مجمعی مطرح شده وباسرمایه گذاری جمعی راه اندازی میشود. نمایشگاههای بین المللی مهم میتوانندباعضویت در(اتحادیه نمایشگاههای جهانی )وپرداخت حق السهم خود،درزمان برگزاری نمایشگاه،جزئیات آنرا ازطریق سیستم ماهواره ای به تمام نقاط جهان ارسال کنند. ازسوی دیگرشرکتهایی که بخواهندازاین سیستم بهره مندگردند،به عضویت آن درمی آیند وسهم الشرکه خودراپرداخت میکنند. این برنامه ازطریق سیستم کابلی برای متقاضیان پخش میشود.این طرح که به نظربسیاری ازکارشناسان قابل اجرامیباشدودرقرن آینده اجراخواهدشد،تحولـی عظیم دردنیای نمایشگاههای بین المللـی به وجودمیآورد.
منبع