قسمت اول
پشت ویترین های اسباب بازی فروشی ها ایستاده اید؟ چه می بینید؟ پرنسس هایی با لباس های صورتی و افسانه ای برای دختران و سوپرمن های قدرتمند برای پسران.مسئله ای که از 50 سال گذشته پر رنگ تر شده است.
در این مقاله به تاریخچه جنسیت گرایی اسباب بازی در قرن بیستم می پردازیم.
تحقیقات نشان می دهد که با طرح اسباب بازی های جنسیتی (اسباب باری مخصوص کودکان دختر و پسر) در قرن بیستم محتوای تبلیغات و فروش اسباب بازی ها این رویه را قدرت بخشید و بیش ا ز نیمی از اسباب بازی ها مخصوص دختران و پسران به طور مجزا بودند,تنها یک سری انگشت شماری را می توان به عنوان اسباب بازی مشترک نام برد.به طور مثال طبق آمار به دست آمده اخیر از Carol Auster و Clair Mansbach بیشتر اسباب بازی ها ی عرضه شده در فروشگاه های دیزنی برای پسران و دختران به طور جداگانه است.

این به این معنا نیست که در گذشته اسباب بازی کلیشه جنسیتی را ترویج نمی دادند.در سال های 1920 تا 1960 شرکت Sears تبلیغاتی را با موضوع اسباب بازی های خانگی-تربیتی نشان داد.در سال 1925 این شرکت با تولید و تبلیغ جارو دستی اسباب بازی و تی اعلام کرد که: مادران,اینجا وسیله ی کاربردی واقعی برای دختران شما هست,وسیله ای برای بازی,تمیزی و انجام دادن کارهای شما!! شاید چیزی جالبتر از این نبود!! وسایل رفت و روب و خانه داری برای کودکان دختر و همینطور اسباب بازی هایی برای ساخت وساز و ابزاری برای تعمیرات ماشین برای کودکان پسر در جهت رشد نیروی کار و توانایی در کار به بازار آمد.کودکان روز به روز به اسباب بازی ها و و ظایفشان علاقه مند تر می شدند و جالب تر اینکه در دهه 1960 لوازم آشپزخانه که کاملا حس خانه داری را القا می کرد به بازار آمد.این لوازم از پلاستیک فشرده با کیفیت بالا تهیه شده بودند.
.jpg)
در دهه 1970 اتفاقات جالبی افتاد, با کاهش چشمگیر توزیع اسباب بازی های جنسیتی ,زنان ترجیح بیشتری برای قرار گرفتن در نیروی کار داشتند و بالطبع آمار ازدواج و زاد و ولد کاهش پیدا کرد.در پی مسئله کنترل جمعیتی و مرتفع شدن موج فیمینیسم, تمرکز تولید و بیشتر تبلیغات بر روی جا به جایی های اسباب بازی ها شد,تا جایی که در تبلیغات و کاتالوگ ها پسران در بازی و انجام وظایف دختران و بالعکس بود.

ادامه دارد....