امروز چهار شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۴

گروه نیازمندی ها

بازی‌های ویدئویی توانمندی‌های ذهنی را بالا می‌برد

تاریخ : 1394/11/17
بازی‌های ویدئویی توانمندی‌های ذهنی را بالا می‌برد

امروزه بازی‌های ویدئویی مورد توجه بسیاری از افراد در سنین مختلف قرار گرفته است، بطوری که ممکن است در طول شبانه‌روز زمان زیادی را به آن اختصاص دهند. همین باعث شده تا گروه‌های تحقیقاتی زیادی در سراسر دنیا به بررسی بازی‌ها و تاثیر آن بر عملکرد مغز و اعصاب بپردازند. گروه نوروگیم نیز به عنوان یکی از تیم‌های تحقیقاتی ایرانی به بررسی تاثیرات بازی ویدئویی فیفا 2015 پرداخته است.

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مغز انسان فرمانده بدن است و هر اتفاقی که در سیستم مغزی انسان بی‌افتد نهایتا منجر به بروز یک رفتار در انسان می‌شود و هر رفتار ما بازخوردی از عملکرد سیستم عصبی مرکزی است. در بازی‌های ویدئویی مهم‌ترین و موثرترین بخش از بدن که درگیر بازی می‌شود و بازی بر آن اثر می‌گذارد سیستم عصبی است. بنابراین در کنار بازی‌های ویدئویی باید به سیستم عصبی فرد بازی‌کننده و نهایتا رفتارهایی که از آن ایجاد می‌شود توجه کنیم.

 

با توجه به اهمیت این موضوع، گروه نوروگیم در کنگره علوم اعصاب سال 93 کاری تحقیقاتی در همین زمینه را با عنوان مقایسه تاثیرات بازی ویدئویی فیفا 2015 بر تغییرات عملکرد شناختی و هورمونی در داوطلبان دختر و پسر جوان به انجام رسانید.

 

در این بازی بازیکن‌های دختر و پسر با میانگین سنی 20 سال شرکت کردند و بازی بصورت دونفره انجام شد. در ابتدای بازی فرم مشخصات شخصی و اطلاعات عمومی توسط بازیکن‌ها پر گردید و همچنین قبل و بعد از بازی نمونه‌های بزاق (سنجش میزان هورمون استرس(کورتیزل)) از افراد گرفته شد و افراد تست PASAT را قبل و بعد از بازی جهت سنجش فعالیت شناختی (سلامت عمومی شناختی، سرعت پاسخگویی، توجه ممتد و خستگی ذهنی) انجام دادند.

 

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که بازی‌های ویدئویی می‌توانند سیستم استرسی و ادراکی-شناختی افراد را تحت تاثیر قرار دهند همچنین نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که استرس اولیه در اثر بازی‌های ویدئویی توانمندی‌های ذهنی مثل توجه و سرعت پردازش و قدرت تصمیم‌گیری را بالا می‌برد که می تواند نشان دهنده اثر مثبت بازی‌های ویدئویی باشد ولی وقتی که بازی‌ها بصورت طولانی مدت استفاده می‌شوند، استرس حاصل از آن بصورت مزمن می‌شود که توانمندی‌های ذهنی را در فرد بازیکن مختل می‌کند.

 

از طرف دیگر در این مطالعه مقایسه سیستم استرسی و ادراکی-شناختی بین دو جنس بر این نکته می‌تواند تاکید کند که این تغییرات می‌تواند تا حدودی وابسته به جنس باشد. بنابراین باید به این نکته توجه کنیم که تاثیر بازی‌های ویدئویی فقط مختص به یک جنس خاص نبوده بلکه در هر جنس با توجه به فیزیولوژی آن جنس می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی بر سیستم عصبی، رفتاری و شناختی آن فرد بگذارد.

 

منبع: بنیاد بازیهای رایانه ای


تعداد بازدید:996

نظرات کاربران

شما هم میتوانید در مورد این مطلب نظر دهید.
نظر خود را وارد کنید :
نام و نام خانوادگی : ایمیل :
کد امنیتی روبرو :

مطالب مرتبط

برپایی بازار ملی هشتمین جشنواره پویانمایی تهران از 14 الی 17 اسفند 91
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این سومین بازار ملی پویانمایی است که در حاشیه جشنواره بین المللی پویانمایی تهران برگزار میشود
ارزیابی پریت پارن داور بین‌المللی انیمیشن در جشنواره بین المللی پویا نمایی تهران
جشنواره پویانمایی تهران در سطح بالایی قرار دارد.
بازی رایانه‌ای "سودکو" مجوز ساخت دریافت کرد
شورای صدور پروانه ساخت بنیاد ملی بازی های رایانهای برای یک بازی جدید با سبک مسابقهای ;پروانه
بازی رایانه‌ای "جزیره ابوموسی" در جشنواره خلیج فارس معرفی می‌شود
بازی رایانه ای "جزیره ابوموسی" که با حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای ساخته شده در جشنواره ملی خلیج
بازی رایانه‌ای "منظومه شمسی" مجوز ساخت دریافت کرد
شورای صدور پروانه ساخت بنیاد ملی بازی
برگزاری کارگاه آموزشی روباتیک
این کارگاه توسط دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی